icon

Raadpleeg ons blogartikel voor meer informatie over de reactivering van uw cheques!

close

Volgens het Koninklijk Besluit 28.11.69 van 1 december 2022 hebben werknemers met maaltijd-, eco-, en/of consumptiecheques voortaan de mogelijkheid om deze tot 3 maanden na vervaldatum te reactiveren. En dit voor een periode van 3 maanden.

Elk bedrag van een vervallen cheque kan slechts éénmaal worden gereactiveerd. De eerste reactiveringsaanvraag is gratis. Voor volgende aanvragen kan maximaal 5 euro aangerekend worden, ten laste van de werknemer – behalve in geval van overmacht.

Welke soorten cheques kunnen gereactiveerd worden?

Maaltijd-, eco- en consumptiecheques.

Tot wanneer kan ik een aanvraag indienen om mijn vervallen cheques te reactiveren?

U kunt uw cheques tot 3 maanden na hun vervaldatum reactiveren.

Kan ik een verlenging aanvragen van mijn cheques die binnenkort vervallen?

Nee. Alleen voor reeds vervallen cheques kan een aanvraag tot reactivering worden ingediend.

Ik heb de cheques waarvoor ik al 3 maanden reactivering had aangevraagd niet kunnen gebruiken. Kan ik een tweede reactivering aanvragen?

Nee. Een reeds gereactiveerde cheque kan niet een tweede keer worden gereactiveerd.

Als ik cheques heb die op 15 september 2022 zijn vervallen en het is 14 december 2022, kan ik ze dan reactiveren?

Ja. U kunt uw cheques tot 3 maanden na hun vervaldatum reactiveren. Na het verstrijken van de periode van 3 maanden is reactivering niet meer mogelijk.

Ik heb een reactivering aangevraagd. Wanneer begint de nieuwe geldigheid?

De aanvraag tot reactivering wordt binnen 10 werkdagen verwerkt. U wordt geïnformeerd zodra de reactivering van kracht is. U ziet het saldo van uw cheques opnieuw op uw mobiele applicatie van Monizze of uw MyMonizze.

Ik heb een reactivering van mijn maaltijdcheques aangevraagd de dag nadat ze waren verlopen. Hoe bereken ik de nieuwe geldigheid?

Wij informeren u over uw nieuwe geldigheidsdatum zodra de reactivering van kracht is. Om uw nieuwe geldigheidsdatum te berekenen, hier een voorbeeld:

  • €13 aan ecocheques: vervaldatum 30 januari 2023
  • Aanvraag tot reactivering ingediend op 13 februari 2023
  • Aanvraag tot reactivering verwerkt op 15 februari 2023
  • €13 aan ecocheques opgeladen op uw account met een nieuwe geldigheidsdatum van 15 mei 2023

In elk geval zal de reactiveringsdatum van uw cheques zichtbaar zijn in uw mobiele applicatie van Monizze of uw MyMonizze.

Hoe weet ik of ik mijn cheques kan reactiveren? Als mijn cheques vervallen zijn, verdwijnen ze dan uit mijn app? Hoe identificeer ik deze?

Als sommige van uw cheques zijn vervallen, ziet u een regel met het woord “Expiration” in de lijst van transacties – hetzij op uw mobiele applicatie van Monizze, hetzij op uw MyMonizze, hetzij op de vele apps waarmee u uw saldo kunt raadplegen zoals KBC, Belfius, Payconiq, …

De datum en het bedrag worden vermeld, en u kunt deze informatie gebruiken bij het aanvragen van uw geldigheidsverlenging.

Hoe kan ik de reactivering van een vervallen cheque aanvragen?

Vul onderstaand formulier in:

Let op: reactivering dient na verval van de cheque aangevraagd te worden en binnen de wettelijke termijn van maximaal 3 maanden na de vervaldatum.