Wat is het mobiliteitsbudget?
Met het mobiliteitsbudget kunnen werknemers die vanwege hun functie (recht op) een bedrijfswagen hebben, kiezen voor een mobiliteitsbudget in plaats van hun (recht op) een bedrijfswagen. De omvang van dit mobiliteitsbudget is gebaseerd op de TCO van hun bedrijfswagen, maar dit bedrag is begrensd tot minimaal 3.000 euro en maximaal 16.000 euro per jaar, naast een maximum van 20% van het bruto jaarsalaris.
Het mobiliteitsbudget kan worden gebruikt in drie pijlers, elk met een aparte fiscale en sociale behandeling:
Pijler 1: met het mobiliteitsbudget kan een milieuvriendelijke bedrijfswagen worden gefinancierd. Vanaf 2026 moet deze auto geen CO2-uitstoot meer hebben.
Fiscale regeling: de bedrijfswagen onder pijler 1 wordt fiscaal en sociaal gezien op dezelfde wijze behandeld als een normale bedrijfswagen.
Pijler 2: Het mobiliteitsbudget kan worden gebruikt voor milieuvriendelijke vervoersmiddelen, zowel voor privé- als zakelijk vervoer. Bijvoorbeeld bedrijfsfietsen, openbaar vervoer, carpooling, autoverhuur voor maximaal 30 dagen per jaar, elektrische steppen, maar ook voor de terugbetaling van huur of hypotheek (inclusief rente) als de werknemer binnen een straal van 10 km van zijn gebruikelijke werkplek woont. Als iemand in een bepaalde maand het grootste deel van de tijd thuis werkt, is de woning de gebruikelijke werkplek voor die maand.
Fiscale regeling: uitkeringen in de tweede pijler zijn volledig vrijgesteld van sociale bijdragen. Hun kosten zijn volledig aftrekbaar van de vennootschapsbelasting.
Pijler 3: het eventuele saldo van het mobiliteitsbudget wordt eenmaal per jaar betaald na aftrek van een bijzondere sociale zekerheidsbijdrage van 38,07%, maar is belastingvrij.
Fiscale regeling: het betaalde saldo is volledig aftrekbaar van de vennootschapsbelasting.
Hoe werkt het voor werknemers?
Zodra de werkgever één of meer Mobility diensten heeft geactiveerd, zijn de beschikbare diensten meteen zichtbaar op MyMonizze of de mobiele app. U gebruikt dezelfde logingegevens voor de geactiveerde Mobility diensten als deze voor MyMonizze.
Hoe werkt het voor de werkgever na de registratie?
De werkgever heeft het voordeel dat hij alle Monizze diensten, inclusief Mobiliteit, op zijn klantenzone terugvindt. Daar kan hij alle mobiliteitsparameters en -diensten configureren, evenals zijn extralegale voordelen.
Wanneer de werkgever een of meer mobiliteitsoplossingen activeert, zijn deze automatisch te bezichtigen en beheren vanuit zijn klantenzone.
Hoe werkt de facturering?
Voor Mbrella en Deskalot zijn de servicekosten inbegrepen in uw gebruikelijke maandelijkse Monizze factuur.
Voor Ubike wordt de factuur in de eerste fase rechtstreeks door Ubike verzonden. In een tweede fase worden de Ubike-kosten opgenomen in uw gebruikelijke maandelijkse Monizze-factuur.
Hoeveel kost Mobility?
Mbrella: abonnement op de Premium formule met toegang tot de beste functies van de oplossing. De eerste 3 maanden zijn gratis! De prijszetting is gebaseerd op vaste maandelijkse kosten, afhankelijk van de omvang van het bedrijf.
Ubike: alleen het totale leasebedrag wordt in rekening gebracht. Er zijn geen extra kosten voor de werkgever.
Deskalot: alleen het totale bedrag van de huur van de werkplekken wordt aangerekend. Er zijn geen extra kosten voor de werkgever.
Wist u dat? Elk jaar kan een belastingvrije vergoeding toegekend worden aan werknemers die een ander vervoersmiddel (auto, voet, bestelwagen, motor, enz.) gebruiken dan het openbaar vervoer of carpooling. Voor het begrotingsjaar 2022 bedraagt deze belastingvrijstelling 420 euro per jaar.
Ik ben geïnteresseerd in Mobility. Waar moet ik beginnen?
Vul ons formulier in of contacteer onze klantendienst via customercare@monizze.be of 02 891 88 44 van maandag tot vrijdag van 8u30 tot 18u.